Birkeland Musikkorps

Korps er en perfekt aktivitet. Det er en hobby man kan ha sammen på tvers av alder og som kan vare for resten av livet. Kunne du tenke deg å starte hos oss eller høre mere om oss, vil vi gjerne få invitere deg til en hyggelig telefonsamtale eller til å besøke oss på en av øvelsene våre torsdager mellom 17:00-19:00.

ØNSKER DU Å BLI MUSIKANT?

Birkeland Musikkorps er en fantastisk mulighet for alle som ønsker å lære å spille et instrument og samtidig oppleve gleden ved å spille sammen med andre. Her får musikantene opplæring og veiledning fra dyktige instruktører og en erfaren dirigent, som jobber hardt for å gi alle medlemmene en utfordrende og givende opplevelse.

REKRUTTERING

Korpset rekrutterer nye medlemmer/musikanter hvert år etter skolestart. Vi sender ut påmeldingshefte til elever på barneskolen og informasjon blir også lagt ut her på nettet.

Kan du allerede spille et instrument eller er veldig ivrig etter å starte før vi har rekruttering, vil vi gjerne høre fra deg med en gang!

PRISER

Medlemskontingent betales hvert semester. Kontingenten dekker utgifter til opplæring/dirigent, instrumenter og annet utstyr. Dette inkluderer også vedlikehold og reparasjon av instrumenter.

Gjeldene priser per sermester 2023:

-Kontingent aspirant kr 50,- (ingen instrumentleie)

-Kontingent korpsmedlem kr 700,-

-Instrumentleie kr 300,-

Det gis 50 % søskenmoderasjon på kontingent, men ikke på instrumentleie. Enkeltmedlem skal derfor betale kr 1000,-; 2 søsken totalt kr 1650,- osv.

ASPIRANT I KORPSET

Det første året er man aspirant. Da får man gruppeundervisning der man lærer å utvikle god lyd i instrumentet, holde rytme og å spille etter noter. Aspiranttiden varer i ett år før man starter i selve korpset.

Når man starter som aspirant, får man utdelt sitt instrument og notelære settes i gang. Vår kjære aspirantleder Tore gjør læringen både underholdende og gøy! Ønsker du å bli aspirant? Ta kontakt!

DUGNADER

I korpset vårt er vi så heldige at vi kan arrangere 2 effektive og sosiale flaskeinnsamlinger i året. Foreldre bidrar med kjøring. Dette gir god inntekt til korpset og gjør at vi kan holde dugnadsnivået vårt til et minimum. Utover dette trengs noen foreldre til å sitte i styret/komiteer. Foreldre blir også spurt om å bake kake og/eller koke kaffe dersom vi skal ha servering på et arrangement.

VI TILBYR OPPLÆRING PÅ EN REKKE INSTRUMENTER!

KORNETT

Kornetten er stemt helt likt som trompeten og brukes sammen med trompeten i korps. Det er et flott instrument å begynne på for aspiranter, fordi det er kortere enn trompeten og derfor lettere å holde.

BARYTON

Baryton er et blåseinstrument i messingfamilien. Det er et vanlig korpsinstrument, er del av den faste besetningen i brassband og egner seg også som soloinstrument.

Etter fullført aspirantopplæring, kan du søke om å spille flere forskjellige instrumenter

FLØYTE

Fløyten er en del av treblåsfamilien, selv om instrumentet er av metall. Det er et melodiinstrument som blir brukt til solospill, i korps, band og i symfoniorkester.

SAKSOFON

Saksofonen er et blåseinstrument i treblåsfamilien. Den er et vanlig korpsinstrument, er en del av den faste besetningen i et janitsjarkorps og brukes også mye som soloinstrument.

TROMBONE

Trombone er et messingblåsinstrument med en lang, teleskopisk skyvearm som lar musikerne justere tonehøyden ved å forlenge eller forkorte instrumentets rør.

KLARINETT

Klarinetten er et instrument i treblåsfamilien. Den har en sylindrisk form og er vanligvis laget av tre eller plast. Den har et munnstykke med et enkelt rørblad som vibrerer når luft blåses gjennom instrumentet. Dette skaper lyden.

TROMPET

Trompeten er et blåseinstrument i messingfamilien. Den er et vanlig korpsinstrument, er fast del av besetningen i janitsjarkorps og i symfoniorkester og er også mye brukt som soloinstrument.

SLAGVERK

Det er mange instrumenter som hører til i slagverkfamilien. F.eks. skarptromme, stortromme, melodisk slagverk som klokkespill, marimba, pauker, triangel, tamburin og maracas.